Triglav Skladi Stockcast: Metaverse (Epizoda 2)

stockast

V drugi epizodi Triglav Skladi Stockcasta so se Alexandr, Klara in Matjaž lotili metaversa. Vsi razpravljajo o njem z vidika vpliva na vedenje potrošnikov, strojne opreme, ki bo potrebna, da ga zaženemo, ter digitalne ekonomije, ki bo del metaverzuma. Naši podcasterji pa so raziskali podjetja, ki razvijajo tako programsko kot strojno opremo za metaverse, ter dolge ure razmišljali, kakšen vpliv bo imel na naša življenja.
V svojo družbo so povabili Radivoja Preglja, višjega upravljavca individualnih portfeljev v Triglav Skladih, ki ima obsežne in več kot 20-letne izkušnje z upravljanjem premoženja, in ga povprašali, kaj glede na vse, kar je v svoji karieri že doživel, meni o metaversu on. 

Za vse, ki si radi slišano še enkrat preberete ali pa imate sploh raje zapisano besedo, smo v nadaljevanju pripravili tudi prepis epizode.

Triglav Skladi Stockcast (Epizoda 2)

Poslušajte tudi na Spotifyju, Apple Podcasts, Google Podcasts, Deezerju ali se naročite na RSS-feed.

Matjaž: Opozorilo za poslušalce: podcast, ki ga poslušate, je informativne narave in ne predstavlja investicijskega priporočila oziroma investicijskega svetovanja. Je splošne narave in ne more upoštevati investicijskih ciljev, finančne situacije in potreb posameznega poslušalca.

Matjaž: V zadnjem času se vsi pogovarjamo o metaversu. Metaverse je tema različnih prispevkov, objav na internetu in, seveda, podcastov. Vsi razmišljajo, kaj je metaverse? Kakšen vpliv bi lahko v prihodnje imel na svet? Kdaj se bo to zgodilo oziroma kaj potrebujemo za nadaljnji razvoj?

In ravno o tem se bomo danes pogovarjali. Pozdravljeni, poslušate Triglav Skladi Stockcast!

Klara: Danes smo ponovno z vami Alexandr, Matjaž in Klara. Večina ljudi je zagotovo prvič slišala za koncept metaversa lansko leto, ko je o tem začel govoriti Mark Zuckerberg. Zanimivo je, da takrat zanimanje za metaverse močno poskočilo, ko je bilo objavljeno, da se je podjetje Facebook preimenovalo v Meta Platforms. Tako se je pogostost iskanja besede “metaverse” v iskalniku Google povzpela na 100, kar je najvišja možna raven. Zanimanje za to besedo s strani uporabnikov iskalnika Google se je sicer relativno hitro zmanjšalo, je pa še vedno opazno višje povpraševanje, kot je bilo v prejšnjih letih. Več kot očitno je, da Mark Zuckerberg  verjame, da se prihodnost njegovega podjetja nahaja v metaversu. S tega vidika je tudi zaradi tega bolj razumljiva odločitev Meta Platforms, da bo poslovanje poslovne enote Reality Labs  odslej prikazano ločeno. In ravno Reality Labs pri Meta Platforms razvija tehnologije in opremo za razvoj metaversa. Mimogrede, družba Meta Platforms je tudi sporočila, da je leta 2021 za razvoj metaversa namenila kar 10 milijard ameriških dolarjev.

Alexandr: Zanimanje za besedo metaverse oz. za razumevanje koncepta metaversa se je v zadnjih mesecih zelo povečalo. V zadnjem času je bilo moč opaziti tudi večje zanimanje za metaverse s strani predstavnikov različnih podjetij in finančnih analitikov. Bolj pogosto so začeli uporabljati besedo “metaverse” v uradni komunikaciji – 717-krat je bila v zadnjem četrtletju lanskega leta po podatkih Bloomberga beseda “metaverse” omenjena v različnih uradnih predstavitvah podjetij, vprašanjih analitikov in odgovorih predstavnikov podjetij. Za primerjavo - leto prej je bila beseda “metaverse” uporabljena samo 4-krat.

Večja pozornost s strani podjetij je razumljiva, če upoštevamo, kako veliko priložnost lahko v naslednjih letih predstavlja metaverse. Po Bloombergovih ocenah lahko prihodki podjetij, ki poslujejo na področju metaversa, leta 2024 znašajo 783 milijard ameriških dolarjev. Za primerjavo: v letu 2020 so znašali prihodki iz naslova metaversa 488 milijard ameriških dolarjev, torej skoraj 300 milijard manj. Analitiki ameriške banke Goldman Sachs ocenjujejo, da lahko razvoj na področju metaversa v naslednjih dvajsetih letih rezultira v trgu, ki je vreden od 2,5 do 12,5 bilijonov ameriških dolarjev, odvisno od deleža metaversa v digitalni ekonomiji in stopenj rasti digitalne ekonomije. Po ocenah analitikov ameriške investicijske družbe Alliance Bernstein prihodki na področju metaversa lahko znašajo več kot 2 bilijona ameriških dolarjev.

POGOVOR Z GOSTOM

Matjaž: Skratka, potencialne priložnosti na področju metaversa so zagotovo izjemno velike. Zato je zelo pomembno, da poskušamo razumeti metaverse in odgovoriti na ključno vprašanje, kje in kako lahko učinkovito investiramo v razvoj in podjetja, ki delajo na metaversu.  Pri tem nam bo pomagal eden od najbolj izkušenih upravljavcev premoženja v Sloveniji, Radivoj Pregelj.

Radivoj živi v svetu investiranja že dve desetletji – v tem času je preživel velik pok dot-com mehurčka, veliko recesijo in veliko pandemijo covid-19. Izkušnje, ki jih ima, so neprecenljive in prepričani smo, da nam bodo pomagale pri razumevanju metaversa

Radivoj, zdravo. Hvala, da si danes z nami.

Radivoj: Pozdravljeni tudi z moje strani.

Klara: Da na začetku najprej definiramo, kaj je metaverse. Zame pomeni metaverse digitalni novi svet, kjer se bodo lahko posamezniki družili, igrali igre, obiskovali koncerte, delali, optimizirali se bodo delovni procesi, hitrejši bodo postopki v inženirstvu, zdravstvu …Tako da se mi zdi, da bo vzpostavljen totalno nov koncept vsakdanjika.

Matjaž: Zame je metaverse vesolje medsebojno povezanih svetov, med katerimi je prehod tako enostaven kot klik na povezavo. Mislim, da bo meja koncepta metaversa meja naše domišljije in imam velika pričakovanja za metaverse.

Alexandr: Meni pa se zdi, da je bolj pravilno vprašanje: “Kaj bi metaverse lahko bil?” in ne vprašanje »Kaj je metaverse?«. Jaz mislim, da je metaverse še vedno v fazi razvoja. Po mojem mnenju bo v zaključni fazi svojega razvoja metaverse ponujal neomejenemu številu uporabnikov oblikovanje različnih digitalnih avatarjev in dostop do neskončnega števila medsebojno povezanih interaktivnih tridimenzionalnih virtualnih okolij, za vsako izmed katerih bo značilno upodabljanje v realnem času. Teoretično, če nam bo to omogočala tehnologija, bomo v metaversu počeli vse, kar lahko počnemo v realnem svetu, in veliko, veliko več.

Radivoj, kako ti vidiš metaverse oz. kaj bi rad, da metaverse postane?

Radivoj: Jaz mislim, da je metaverse neka stvar, ki bo predvsem povezovala ljudi. Da bodo na drugačen način komunicirali in da bodo nasprotno, kot se zdaj razmišlja, še bolj povezani med sabo, še bolj komunicirali, se bolj čutili in bolj razumeli in še posebej, da jim bo življenje lažje, da bod lažje opravljali vsakdanje stvari, službene stvari, se zabavali, igrali, rekreirali, izobraževali. Tako da jaz imam tudi zelo velika pričakovanja, kaj bo. V bistvu pred nami je, jaz mislim, še veliko razvoja. Dosti je bilo že razvitega, ampak pustimo se presenetiti.

Alexandr: Nekako si že omenil, na kaj bo vplival metaverse. Jaz mislim, da je to zelo pomembno vprašanje – zakaj bo metaverse pomemben. Konec koncev, ocene so zelo optimistične, veliko podjetij povezuje svojo prihodnost z metaversom. Zato se mi zdi pomembno, da se za trenutek ustavimo in razmislimo, kaj vse lahko spremeni metaverse, za kaj bo pomemben.

Radivoj: Jaz mislim, da bo metaverse zelo disruptiven, da v tem trenutku si še težko predstavljamo, na  kaj vse bo vplival, ampak že sedaj so jasna tista področja, kjer bo verjetno imel največ vpliva. Prvi tak del je sigurno služba. Zdaj smo videli med korono, kako so se zaprla gospodarstva, kako smo komunicirali prek zooma, prek teamsov in videli, da niti ni tako težko komunicirati prek teh poti. Metaverse bo to samo še olajšal in naredil vso stvar bolj domačo. Jaz pričakujem, da bomo lažje komunicirali, se lažje razumeli, lažje prikazovali stvari, tako da na koncu koncev mislim, da bo to res olajšalo našo interakcijo. Na primer vemo, da je med korono dosti ljudi delalo od doma in da je težko komunicirati z različnih koncev. Nekdo je v Ljubljani, nekdo v Novi Gorici, nekdo tretji je v Kransjki Gori, zdaj pa lahko ne samo prek teamsov pridejo skupaj, prišli bodo tudi prek metaversa, ampak na drugačen način, bolj popoln. Več stvari se bo dalo narediti in služba je samo en segment. Tukaj imamo še veliko več drugih. Niso tukaj samo igrice, je tudi preživljanje prostega časa, igranje, rekreiranje, šport, potovanja, ne nazadnje koncerti, gledanje televizije in raznorazne druge aktivnosti. In če se posvetimo še kakšni podskupini, na primer izobraževanje, lahko vidimo, da ima to res zelo velike vplive tudi na vsakdanje življenje. Prek metaversa se bomo lahko tako izobraževali bolj popolno, imeli učitelje na drugačen način, že zdaj se vidi, kam lahko gredo vse te spremembe.

Klara: Ko že ravno govorimo o pozitivnih lastnostih metaversa, je pa treba tudi izpostaviti njegove potencialne slabe lastnosti. Ena od teh so seveda lahko nadlegovanja, napadi, ustrahovanja, sovražni govor in tu je bistvi, ko se moramo vprašati, kako bodo to nadzorovali?

Radivoj: Jaz nisem tako črnogled glede tega. Skozi zgodovino opazujemo, da je človeštvo samo napredovalo. Vedno je bil strah pred novo tehnologijo, ampak ob pojavu nove tehnologije se je odgovorilo na nekaj takih ključnih vprašanj, potem pa je človeštvo naredilo korak naprej. In verjamem, da bo enako tudi pri metaversu. Mislim, da se bo tudi z uporabo umetne inteligence na taka tveganja ustrezno odgovorilo in da bo na koncu prišlo nekaj, kar bo bolj etično, bolj moralno, ki bo bolj povezovalo ljudi. Seveda se bodo pa zmeraj pojavljala določena vprašanja, ki jih bo treba nasloviti in jaz trdno verjamem, da ti akterji bodo na to odgovorili.

Alexandr: Strinjam se in mislim, da če se bo pojavila želja s strani podjetij, ki bodo aktivna na področju metaversa, potem bomo znali rešiti ta problem. Konec koncev so že podjetja, ki razmišljajo, kako bodo ocenjevala obnašanje uporabnikov različnih platform, s tem, da bi bilo mogoče prenašati ocene obnašanje z ene platforme na drugo. Kaj bo to pomenilo v prihodnje? Teoretično to, da nekdo, ki se grdo obnaša na Facebooku, ne bo kaznovan samo na Facebooku, bo kaznovan tudi na drugih platformah, zato ker bodo vsi operaterji platform vedeli, kaj je naredil na eni drugi platformi. Tako da bo to neodgovorno obnašanje kaznovano zelo hitro. Moje osebno mnenje je tako in jaz ostajam optimist. Me ne skrbi ta problem.

In če že govorimo o potencialu pomembnosti metaversa, nekateri pravijo, da je to dejansko naslednja faza v razvoju interneta. Mark Zuckerberg je v pogovoru z Benom Thompsonom, ustanoviteljem bloga Statechery, primerjal pomen pojava metaversa s pojavom mobilnega interneta. Tudi Golman Sachs, ki sem ga že prej omenil, ko ocenjuje potencial metaversa, primerja s hitrostjo razvoja mobilnega interneta. Ko se je pojavil mobilni internet, smo bili priča pojavu novih poslovnih modelov in podjetij ter velikih sprememb pri vedenju potrošnikov. Konec koncev je tudi vprašanje, ali bi podjetje Meta Platforms lahko bilo tako veliko, kot je zdaj, brez mobilnega interneta. In še vedno se mi zdi, da mogoče s tem, ko primerjamo metaverse z mobilnim internetom, celo podcenjujemo potencial metaversa. Jaz mislim, da bo precej večji kot mobilni internet.

Radivoj: Bi se kar strinjal. Sicer, ko pogledamo, kje smo, je treba povedati, da se na razvoju metaversa dela že več kot 10 let. Različno se ocenjuje, koliko bo še treba, mogoče 5, mogoče 10 let, ampak se strinjam s tabo. Po eni strani je bil prehod z navadnih mobilnih telefonov v pametne telefone lažji, vsaj na prvi pogled zgleda lažji in tukaj ne bo mogoče tako gladek, ker vemo, da gre tukaj večinoma za virtualno resničnost, če že ne za obogateno resničnost. Ampak vidimo, kako so delovali ljudje v koroni, ko so se zelo hitro navadili na te nove platforme, nove načine komuniciranja, tako da mislim, da tudi tukaj bo šel razvoj zelo hitro naprej, sploh ker bodo ljudje, uporabniki, videli doprinos, ki ga imajo te tehnologije, tako da bomo lahko kar presenečeni, prav zaradi tega, ker bodo uporabniki videli prednosti, ki jih prinaša metaverse.

Matjaž: Radivoj, katera podjetja so zate najbolj v prednosti? Podjetja, ki so že 10 let nazaj začela razvijati metaverse, podjetja, ki so se ravnokar lotila razvijati metaverse, ali podjetja, ki se še bodo začela ukvarjati u razvojem metaversa?

Radivoj: Razmišljam v tej smeri, da zame so najbolj v prednosti tista podjetja, ki se že zdaj ukvarjajo z virtualno resničnostjo in ne mogoče tista uveljavljena podjetja, ki šele vstopajo pompozno, kot Meta Platforms oz. Facebook. Rekel bom – podjetja a la Epic Games, Roblox in podobna, ki so že več let v dele virtualne resničnosti z igrami, vejo, kako se obnašajo njihovi uporabniki, imajo socialna omrežja, ki so vzporedna tej virtualni resničnosti, vedo, kako se uporabniki tam obnašajo, kaj delajo, na kakšen način komunicirajo. Tako da tudi malokdo ve, na primer, da po socialnem omrežju Robloxa je na dan poslanih več sporočil kakor po Whatsappu. To je tudi en tak pomemben podatek, ki ga malokdo pozna.

Moramo pa vedeti, da vsekakor podobno, kakor je bilo po dot-comu, bodo tudi tukaj prišla nova podjetja, ki jih zdaj še ni na trgu in bodo tudi ta nova podjetja - neki startupi, neki unicorni, pomembno vplivala na razvoj metaversa.

Matjaž: Prej si namignil, da podjetje Meta Platforms še nima tako veliko izkušenj na področju razvoja metaversa. Pred kratkim je Microsoft prevzel podjetje Activision za 70 milijard dolarjev. Ali misliš, da bi lahko tudi Meta Platforms pridobil izkušnje s prevzemom?

Radivoj: Facebooka ne gre podcenjevati glede njihovega znanja, njihove moči, ne samo finančne, in intelektualnih sposobnosti, Vemo, da zdaj se bije bitka, še posebej na talentih, kjer je zelo težko dobiti talente in si jih ti velikani kradejo med sabo. To bo tudi odločilno.

Na drugi strani, če pogledam te velikane, ki so že zdaj največja podjetja, kot si omenil, Meta Platforms oz. Facebook, Microsoft in podobni, je meni osebno še posebej kakšen Microsoft všeč, ker ima veliko stvari, ki govorijo, da bi lahko bil prav on tisti, ki bi najbolj oral ledino v virtualni resničnosti. Na primer, da samo omenim nekaj teh delov, na katerih dela Microsoft. Ima že Microsoft Teams, platformo za komunikacijo v službene namene, tu lahko gre sploh v smeri razvoja, na drugi strani ima XBOX, zdaj je kupil Activision, vse v smeri ne samo ponujanja nekih virtualnih vsebin, ponujanja tudi direktno igric, same vsebine, ki zdaj ni bila omenjena. Potem ne nazadnje ima tudi cloud, ki bo še kako pomemben, ker vemo, da je količina podatkov zelo velika, ne nazadnje ima tudi Office in on je tisti, ki ima največ predpostavk, ki jih lahko integrira v to virtualno resničnost. Vsekakor pa obstaja tudi velika verjetnost, da bodo prišli novi igralci.

Klara: Ko si že ravno prej omenil Microsoft, je treba tudi izpostaviti, da veliko investicij namenja v razvoj virtualnih očal, poleg tega pa že ima eno platformo, ki deluje kot metaverse in to je Minecraft, tako da s tega vidika ima že ogromno izkušenj tudi s tega področja in so mogoče res oni v tisti prednosti pri razvoju.

Radivoj: Ja, se strinjam. Oni delajo že več kot 5, 10 let na tem in imajo kar zelo dosti izkušenj in kakor sem že povedal v več smereh, tako da tu po mojem mnenju je resno za računat na njih.

Alexandr: Ko razmišljam o podjetjih, kot so Microsoft in Meta Platforms, ki sta res veliki podjetji in imata jasno izražane ambicije na področju metaversa, bi izpostavil, da ta podjetja zbirajo ključne elemente metaversa že več let. Torej, prevzemi proizvajalcev iger, prevzemi proizvajalcev virtualnih očal, to smo videli v zadnjih 5, 10 letih večkrat. Mogoče o tem razmišljajo že kar precej let, zbirajo te kocke, iz katerih bodo v enem trenutku zgradili metaverse. Jaz se strinjam, da je Microsoft v zelo dobrem položaju, se mi pa zdi, da tudi Meta Platforms bi lahko presenetil.

Radivoj: Imajo veliko resursov, finančnih, kadrovskih, intelektualnih, tako da to sigurno. Mogoče bi se navezal na tvoj komentar, v kateri smeri gremo. Smer bo tudi določena z uporabniki, vemo, da pred korono se je veliko bolj razmišljalo o tej obogateni resničnosti in da bi metaverse bil v smeri obogatene resničnosti, zdaj pa se bolj razmišlja v smeri virtualne resničnosti, ker ljudje, uporabniki so v realnem svetu pač realni, v virtualnem pa jim ni težava imeti neko virtualno podobo, neko digitalno podobo in to so že, sploh mlada generacija, vzeli za svoje. V dveh letih se je to kar korenito spremenilo, ta pristop, kako bo vse to delovalo v metaversu. In jaz pričakujem v naslednjih dveh, treh, petih, desetih letih seveda se bo lahko ta smer razvoja še spremenila. Ti igralci metaversa pa vsekakor gledajo, kam gre trend. In  trend gre, kakor sem rekel, v smeri povezovanja ljudi, v smeri, da se delajo, upravljajo stvari lažje, bolje, bolj učinkovito in to je na koncu pomembno. In če gledamo ta trend, vidimo, kam gremo.

Matjaž: Omenil si očala za obogateno resničnost, torej, očala, ki dopolnjujejo realni svet, ko si jih nadenemo, in očala za virtualno resničnost - očala, ko se odključimo od realnega sveta in vstopimo v digitalne. Katera od teh dveh očal po tvojem mnenju misliš, da imajo največji potencial?

Radivoj: Jaz bi pa tako rekel. Metaverse, jaz mislim, da ne bo samo na eni napravi, da ne bo povezan s pametnim telefonom oz. mogoče bo tudi s pametnim telefonom, z očali, s tablico in kakšno drugo napravo, tako da se bo potencial uporabe še skokovito razširil. Stvari, za katere zdaj niti ne mislimo, da se na njih da uporabljati metaverse, se bo uporabljal, prav zaradi te široke možnosti, ki nam jo metaverse ponuja.

Alexandr: To se mi zdi zelo pomembna opazka, da metaverse ni povezan s kakšno vnaprej določeno napravo, to niso virtualna očala, ni to mobilni telefon, tudi računalnik ni, to je občutek, ki ga dobiš, ko uporabljaš metaverse. Zato katero koli podjetje, ki razume metaverse, razume potencial, je lahko uspešno na tem področju, tudi v primeru, če nima izkušenj z razvojem mobilnih telefonov ali pa virtualnih naprav oz. naprav, ki omogočajo dostop do virtualne resničnosti.

Mislim, da, če se že pogovarjamo o Microsoftu in Meta Platforms, ne smemo pozabiti na izjemno veliko prednost, ki jo imajo podjetja, ki upravljajo digitalne platforme, in sicer razumevanje in večletne izkušnje na področju oblikovanja in uporabe izdelkov in storitev, ki so zgrajeni na osnovi mrežnih učinkov. In mrežni učinki so tu izjemno pomembni za razvoj v digitalnem okolju. Kaj to pomeni? To pomeni, da se vrednost storitve, izdelkov, zvišuje z rastjo števila uporabnikov. Tudi metaverse bo v veliki meri temeljil na mrežnih učinkih. Mislim, da je tudi to treba upoštevati, katero podjetje ima s tem izkušnje in tu je treba seveda omeniti tudi podjetja, proizvajalce iger, ki imajo s tem izkušnje in izjemno veliko znanja. To si že omenjal, da igričarska podjetja bodo mogoče celo v privilegiranem položaju.

Radivoj: Kakor vedno mislim, da si povedal eno ključnih stvari: razumevanje potrošnika, razumevanje je ključno, ne nazadnje, res je, Facebook ima izjemne izkušnje pri tem, tudi v tej smeri ravno dela, kakor vidim po patentih, ki jih zdaj prijavlja. Mogoče bi tukaj poudaril in se navezal na digitalne podobe, ki bodo v tej virtualni resničnosti. Zdaj je bilo mišljenje, da smo mi prisotni na zoomu in na teamsih, v metaversu pa se bo zgodila ena ključnih sprememb, ki si je mogoče nismo zamislili ali pa si jih navaden uporabnik ni zamislil – imeli bomo avatarje. Neke naše podobe v tem metaversu. Ni nujno, da bo to samo ena podoba, to je tudi ključno. Imeli bomo eno podobo za službeni del, druga podoba bo za prosti čas, tretja za rekreacijo, četrta za izobraževanje in zelo pomembno je in to bomo videli še fazo razvoja, kako bodo te digitalne figure, digitalne podobe povezane med sabo in če sploh bodo. Lahko, da tudi ne bodo.

In druga stvar, ki je, zanimivo je, kako bomo mi predstavljali to našo digitalno podobo. Zdaj smo videli eno zanimivo stvar, da tudi na teamsih, ko se predstavljamo, je pomembno, kako izgledamo. Pa sogovornik vidi samo našo sliko. Tam, v metaversu, bo pa videl figuro, premikanje, geste, se pravi bo to veliko bolj blizu neki realni podobi. To odpre celo paleto vprašanj, kako bo to izgledalo, kako bo to delovalo. Ampak nekako smer, trend, vemo, kam gre, zato so tukaj pomembna tudi druga podjetja, tista, ki gradijo na vsebini, ne nujno samo tista, ki razvijajo igrice, tudi druge vsebine. In seveda se zavedamo na koncu, da tukaj bo res veliko podatkov treba obdelati, pa shranjevati pa narediti dostopne, se pravi tukaj je pomemben tudi internet, 5G, mogoče včasih 6G …

Matjaž: Prej si govoril tudi o vsebinah, ki bodo morale biti del metaversa, zato da metaverse postane zanimiv uporabnikom, pa sem začel razmišljati o intelektualni lastnini, ki jo imajo na primer že obstoječa igričarska podjetja ali pa tudi filmska industrija. Kdo bi rad imel metaverse brez pokemonov ali pa brez Zelde ali pa brez Gospodarja prstanov? Tako da mogoče bo ena od pomembnih stvari pri izgradnji metaversa tudi sposobnost privabljanja korporacij, da postanejo del metaversa, da dovolijo uporabo svoje intelektualne lastnine na metaversu.

Alexandr: Vsekakor, to je res, ja. Platforme, operaterji virtualnih okolij, ki bodo del metaversa, bodo morali aktivno sodelovati z drugimi podjetji, ki imajo intelektualno lastnino oz. so pripravljena biti del metaversa. Jaz mislim, da zelo veliko priložnosti metaverse ponuja za podjetja, kot so npr. Disney, ki ima izjemno veliko intelektualne lastnine, mogoče v eni fazi bo tudi Netflix postal del metaversa oz. vsekakor bo postal. Mogoče celo s tem, da bo ponujal dostop do svoje intelektualne lastnine in ne samo ogledov filmov.

Kaj bi še izpostavil? Ja, luksuzne znamke že imajo izkušnje s sodelovanjem z operaterji virtualnih platform, kot so Roblox. Recimo, Gucci je prisoten na Robloxu. Meni se zdi zelo zanimivo in pomembno, Radivoj, ko si govoril o Robloxu, si rekel, da je to socialno omrežje. Za večino ljudi je to še vedno igra za mladino, povprečna starost uporabnika je približno 10, 12 let. Ampak to je več kot igra. To je socialno omrežje oz. prihodnost socialnega omrežja, kjer so lahko prisotna tudi luksuzna podjetja, kot je Gucci. Pred kratkim je nekdo kupil na Robloxu Guccijevo torbico in plačal 4000 dolarjev, kar je več kot cena torbice Gucci, ki jo lahko kupimo v uradni trgovini.

Če že govorimo o prihodnosti, danes smo se že pogovarjali o fazah razvoja. Težko je oceniti, a še vedno, v kateri fazi razvoja metaversa po vašem mnenju se nahajamo? Kako oddaljena je ta prihodnost, je to 5, 10, 20 let? Spet, vem, da je težko odgovoriti na vprašanje, ampak vsaj okvirno, kdaj bi lahko to videli?  

Radivoj: Ja, jaz mislim, da je racionalno pričakovati 5 let, mogoče 10, je pa res, da ta razvoj gre vedno bolj hitro naprej in kakor se nam zdi, da je bil prehod iz mobilnih telefonov v pametne telefone zelo hiter, zdaj gre razvoj še hitreje naprej. Tako da nas lahko to preseneti.

Je pa tudi pomembna integracija uporabnika, da se bodo uporabniki počutili dobro v metaversu, da bodo izražali sebe, da ga bodo razumeli, potem bo tudi uporabnost tega večja, hitrejša. Meni osebno je bilo tudi čudno, ko razmišljam, kako nekdo kupi torbico Gucci za 4000 EUR za svojega avatarja na metaversu. Ampak ko greš noter ali pa ko govoriš z mlajšo generacijo, moja hčerka, ki se tudi igra, njej je še kako pomembno, kako ta digitalna figura izgleda. In potem lažje razumeš, zakaj je nekdo v enem trenutku pripravljen dati toliko tisoč evrov za neko digitalno stvar.

Zanimivo je, da bo vrednost teh digitalnih oblačil, oblek, obutve, okrasnih izdelkov v nekaj letih vredna kar 50 milijard dolarjev. To je res fascinantno. Ampak ko se potopimo v to, vidimo, da ni nič nenavadnega in da je to nekaj, kar je v nas in da tiste torbice, verižice nima v realnem svetu, jo ima pa še vedno na sebi, ampak v digitalnem svetu. In potem ko to res razmislimo, vidimo, da je to neka normalna evolucija.

Klara: Moje mnenje je, da ni enoznačnega odgovora, v kateri fazi smo. Za nekatere smo v začetni fazi, za nekatere smo v srednji fazi in če gledam z mojega stališča, se mi zdi, da smo nekako na pol poti, da posamezna podjetja že delajo na tem, da v svoje poslovne modele dajejo metaverse tehnologijo, menim pa, da bo treba še ogromno narediti na tehnologiji in promociji uporabe metaversa.

Matjaž: Mislim, da kar se tiče programske opreme, da smo že tam, da ni več veliko, kar bi lahko dodali do takrat, ko metaverse omogoča skupnosti, da ustvarja, potem je pa na skupnosti, da ustvari ogromno vsebine. Ampak kar se tiče uporabniške izkušnje, se mi zdi, da je tista končna stopnja popolna disasociacija z realnostjo in vstop v metaverse z vsemi čutili, torej, ko bomo postali digitalni ljudje, avatarji.

Alexandr: Mislim, da odgovor na to vprašanje je v veliki meri odvisen od tega, kako mi vidimo metaverse. Tukaj bi se strinjal z Matjažem. Mislim, da je metaverse z določenih vidikov že tukaj, je že del našega življenja, bi se strinjal s kolegi, da je veliko odvisno od tea, kako smo ga mi pripravljeni sprejeti, kako ga mi vidimo, kako smo mi zahtevni. Verjetno res nismo v tej fazi, ko metaverse zgleda del znanstvene fantastike, ampak se moramo zavedati, da mogoče to ni bistvo metaversa.

Klara: Alexandr, Radivoj, vidva oba upravljata premoženje. Pa me zanima, ker govorimo tu o podjetjih, ki že vlagajo v metaverse in tudi bodoča podjetja, ki bodo vlagala v metaverse, pa me zanima, ali se že splača trenutno vlagati v ta podjetja ali da mogoče še počakamo?

Radivoj: Jaz mislim, da odgovor je absolutno da. Se že razvija več let, kot je bilo povedano, in že vidimo smer razvoja, vidimo doprinos, ne nazadnje človeštvu, ki ga to prinaša, in mislim, da je absolutno smiselno, da se že zdaj usmerimo. V katera podjetja, bi lahko debatirali bolj na široko, ampak mislim, da se že zdaj vidijo tista, ki so zelo fokusirana na to in vidijo prihodnost zelo jasno, vidijo, kje bodo generirala prihodke, kje bodo povezovala ljudi, kje bodo oglaševala, kje bodo prodajala dobrine, storitve in tako naprej.

Na drugi strani pa je verjetno še kar nekaj podjetij, ki se še niso rodila ali pa ki so v fazi start upov in bodo na tem področju še kako aktivna. Tako da tukaj imamo celo paleto, jaz pa mislim, da ni za čakati kakšnih popravkov na borzah ali pa kakšnega unicorna, da pride, da je že zdaj za narediti domačo nalogo, pogledati in investirati.

Alexandr: V prvi epizodi našega podcasta smo se že pogovarjali o investicijskih temah oz. tematskem investiranju. Zdi se mi, da je metaverse lep primer investicijske teme. Vidim veliko priložnosti, zdi se mi, da je to zelo perspektivna investicijska tema. Jaz ne bi čakal, bi pa pozorno spremljal to področje in komunikacijo podjetij. Bi bil tudi selektiven oz. bi poskusil razumeti poslovne modele podjetij. Se mi zdi, da investicijska tema metaverse je vsekakor lahko del portfelja, tukaj vidim veliko priložnosti že zdaj. Je pa res, da v prihodnje bo teh priložnosti še več, ampak jaz ne bi čakal.

Matjaž: Radivoj, Alexandr, če bi lahko ocenila svojo investicisjko prepričanje od 1 do 5 v povezavi z metavsersom, kako bi ga ocenila?

Radivoj: Čista petka!

Alexandr: Bi se kar strinjal, pet.

Klara: Pet, to je pa kar visoka ocena. Zanima me, tako v preteklosti, ali sta mogoče tako verjala v določeno investicijsko temo, pa vaju je razočarala?

Alexandr: Jaz bi izpostavil primer kitajskih podjetij, ki so aktivna ali so bila aktivna na področju izobraževanja. Meni osebno se je zdelo, da je to področje, ki se bo razvijalo še več let, ker je izobraževanje izjemno pomembno, ker ta podjetja izboljšujejo kakovost življenja ljudi. S tega vidika se je meni zdelo, da bo to trend, ki bo aktualen še več let, več desetletij, ampak nisem imel prav, tako da to je en primer, kjer sem se zmotil.

Radivoj: Na Kitajsko smo vsi res veliko stavili, ampak ne moreš pa predvideti, kako bo šla regulacija, kakšno smer bo zavzela uradna politika. Tveganje pri naložbah vedno obstaja in zato moramo to vedno upoštevati. Tako kot pri drugih naložbah tudi pri metaversu obstajajo tveganja in tudi različne poti, po katerih bo lahko šel. Tako da to je treba pri vsaki investiciji upoštevati, ne glede na to, ali je v delnice, v nepremičnine ali pa kar koli drugega. Vedno je treba predvideti, kakor se le da, in sprejeti neko odločitev. Ampak kljub temu mislim, da tukaj nas čaka svetla prihodnost.

Matjaž: Hvala za tvoj čas, Radivoj.

Radivoj: Hvala za povabilo.

Alexandr: To je bil zelo zanimiv pogovor, Radivoj, hvala lepa.

Klara: Hvala, Radivoj.

Radivoj: Tudi meni zelo zanimiv, tako da hvala za povabilo in lepo se imejte.

Matjaž: Z nami je bil Radivoj Preglej, upravljavec premoženja. Za zaključek pa bi rad povzel, zakaj je metaverse investicijska tema. Torej, govorili smo, da bomo v metaversu v prihodnje lahko delali in za svoje delo potrebujemo programsko opremo. Lahko pričakujemo, da bodo metaversu še naprej izpostavljena podjetja iz sektorja IT. Če razmišljamo naprej, bomo za svoje delo zagotovo pričakovali plačilo in zato je potreben plačilni sistem. Torej, lahko hitro ugotovimo, da bodo metaversu izpostavljena tudi podjetja iz sektorja financ. Ker smo ljudje estetska bitja in imamo radi lepe stvari, lahko tudi sklepamo, da bomo del našega prihodka namenili tudi nakupu digitalnih dobrin in te digitalne dobrine, ki bodo na voljo na metaversu, bodo zagotovo zaščitene s strani blagovnih znamk, ki jih bodo prodajale, tako da lahko opazimo tudi izpostavljenost podjetij iz sektorja potrošne dobrine. Da bo vse skupaj lahko delovalo, pa bo zagotovo potrebna infrastruktura. Tukaj imam v mislih strežnike, podatkovne centre, omrežja, torej, podjetja iz sektorja telekomunikacije.

Ker je tej temi izpostavljeno veliko podjetij iz različnih sektorjev, hitro ugotovimo, da je tema zanimiva. Naslednji korak je ugotoviti, kako intenzivno bo vplivala na te sektorje, kako disruptivna bo. Ob vsem, kar smo povedali, smo lahko ugotovili, da je tema zagotovo disruptivna. Spreminjala bo poslovne modele podjetij, obnašanje potrošnikov, način dela, poslovanje in glede na to, da so podjetja, ki vlagajo v razvoj metaversa, ena izmed največjih na svetu in tudi najbolj inovativnih, zagotovo lahko pričakujemo, da bo metaverse še kako aktualen vsaj nekaj desetletij. Torej, metaverse izpolnjuje vse pogoje za investicijsko temo.

Klara: Metaverse je zagotovo ena od pomembnih investicijskih tem, ki postaja zelo aktualna v zadnjem času in bo še v prihodnosti. Ni pa edina investicijska tema, ki se dotika podjetij, o katerih smo spregovorili, saj vam bomo v naslednjem podcastu predstavili zanimiv koncept investicijske teme, ki so ji tudi izpostavljena nekatera od prej omenjenih podjetij. Prav ste slišali, podjetja so lahko izpostavljena več investicijskim temam naenkrat.

Poslušali ste Triglav Skladi Stockcast. Z vami smo bili Alexandr, Klara in Matjaž.

O gostu

Mag. Radivoj Pregelj je višji upravljavec portfeljev na individualnem upravljanju premoženja. Kapitalske trge spoznava že vse od srednje šole. Leta 2001 je začel kot borzni posrednik v manjši slovenski banki, ki je opravila prvi slovenski prevzem in ustanovila prvi slovenski vzajemni sklad. Več let je vodil oddelek investicijskega bančništva v večji slovenski banki, pod katero so spadale dejavnosti upravljanja premoženja, borznega posredovanja in korporativnih financ. Za krajše obdobje je opravljal delo upravljavca bilance banke. V okviru individualnega upravljanja premoženja upravlja sredstva tako podjetij kot posameznikov ter petih večjih pokojninskih skladov. Pri vlaganju verjame, da je najpomembnejši rezultat preučevanja kapitalskih trgov in makroekonomskih razmer, ugotovitev trenda, ki žene določene naložbe. Radivoj je avtor številnih prispevkov o kapitalskih trgih, predavatelj in gost podcastov o finančnih naložbah.