Pametno potrošništvo ali kako se upreti pastem Diderotovega učinka

diderot 1

V svetu potrošništva in materializma različni psihološki in sociološki pojavi vplivajo na naše potrošniške navade. Eden takih pojavov je Diderotov učinek, koncept, ki je globoko prepleten s človekovo težnjo po nenehnem kopičenju imetja. Ta učinek, poimenovan po francoskem filozofu Denisu Diderotu (1713-1784), osvetljuje, kako lahko pridobivanje novih stvari vodi v spiralo povečane potrošnje in prekomernega trošenja.

V svetu potrošništva in materializma različni psihološki in sociološki pojavi vplivajo na naše potrošniške navade. Eden takih pojavov je Diderotov učinek, koncept, ki je globoko prepleten s človekovo težnjo po nenehnem kopičenju imetja. Ta učinek, poimenovan po francoskem filozofu Denisu Diderotu (1713-1784), osvetljuje, kako lahko pridobivanje novih stvari vodi v spiralo povečane potrošnje in prekomernega trošenja.

Diderot je ta pojav nevede opisal v svojem eseju z naslovom Obžalovanje ob slovesu od moje stare halje. V eseju je Diderot opisal, kako se je ob prejemu nove elegantne halje v dar zavedel neustreznosti svoje druge lastnine, zaradi česar jo je moral zamenjati ali nadgraditi, da bi dosegla status nove halje. V tej izkušnji je zajeto bistvo Diderotovega učinka.

Diderotov učinek je vse bolj prisoten

Diderotov učinek se v osnovi nanaša na pojav, pri katerem pridobitev nove dobrine spodbudi osebo, da pridobi dodatne predmete, ki dopolnjujejo ali se ujemajo z novo pridobljeno dobrino. Posledica tega je neskončen krog potrošnje in trošenja. Poenostavljeno povedano, ko pridobimo nekaj novega, se nam obstoječe imetje nenadoma zdi slabše ali neprimerno v primerjavi z njim, kar nas sili k nadgradnji ali nakupu dodatnih predmetov.

Ta težnja je lahko še posebej problematična, če vodi v prekomerno trošenje. Predstavljajte si na primer nakup novega pametnega telefona. Ko boste imeli najnovejši model, boste morda opazili, da so vaši stari dodatki in pripomočki zastareli. Ta občutek neskladnosti vas lahko prisili v nakup novih dodatkov, slušalk in drugih pripomočkov, ki so usklajeni s statusom vašega novega pametnega telefona. Ta učinek snežne kepe zlahka privede do povečanih stroškov in finančne stiske.

Trgovci Diderotov učinek s pridom izkoriščajo, vi pa kupujete več

Trgovci in oglaševalci se dobro zavedajo psiholoških mehanizmov, na katerih temelji vedenje potrošnikov. Diderotov učinek izkoriščajo v svojo korist, saj kupce spodbujajo k nenehnemu nadgrajevanju in nakupu sorodnih izdelkov. Razmislite na primer o konceptu "združevanja izdelkov", pri katerem trgovci na drobno ponujajo ponudbe, ki združujejo nov nakup z dodatnimi izdelki. Pri nakupu fotoaparata vas lahko trgovec premami s paketom, ki vključuje torbo, pomnilniško kartico in dodatne objektive. Te ponudbe izkoriščajo Diderotov učinek in potrošnike spodbujajo k večjemu nakupu, kot so sprva nameravali.

Poleg tega oglaševalske akcije, ki poudarjajo trende, nadgradnje in potrebo po ohranjanju trenutnega stanja, izkoriščajo strah pred tem, da bi ostali v ozadju ali imeli zastarelo lastnino. S povezovanjem identitete potrošnika z lastništvom najnovejših in najboljših izdelkov trgovci na drobno spodbujajo okolje, v katerem se ljudje počutijo prisiljene slediti stalnemu toku novih izdelkov, ki prihajajo na trg.

Kako se upreti pastem Diderotovega učinka?

Za osvoboditev iz krempljev Diderotovega učinka sta potrebna zavesten trud in samozavedanje. Ponujamo vam 4 načine, kako se mu upreti:

Vadite zadovoljstvo: Razmislite, kaj vse imate in zakaj ste za to hvaležni. Spomnite se na vrednost in namen predmetov, ki jih že imate in kaj vam resnično pomenijo. 

Nakupujte preudarno: Pred novim nakupom razmislite, ali bo kupljena stvar resnično izboljšala vaše življenje, gre za nekaj, kar resnično potrebujete, ali le poganja krogotok potrošnje.

Postavite si meje: Postavite jasne meje glede porabe in se jih držite. Izogibajte se impulzivnim nakupom, ki so posledica privlačnosti novosti in posebnih akcij. Tudi v času velikih popustov ne pozabite na prejšnji nasvet. 

Postavite kakovost pred količino: Vlagajte v dobro izdelane predmete, ki bodo prestali preizkus časa, in tako zmanjšajte potrebo po stalnih nadgradnjah. Ne kupujte samo zato, ker je poceni. Kupite, kar potrebujete in je dobre kakovosti.

Ne pozabite na finančno dobro počutje 

Posledice tega efekta presegajo materialne dobrine in potrošniško blago. Prodrejo lahko tudi v finančne odločitve in naložbene izbire. Tako kot lahko pridobitev nove stvari povzroči spiralo trošenja, lahko tudi opustitev pametnega načrtovanja in vlaganja povzroči finančno nestabilnost.

Z razumevanjem Diderotovega učinka lahko posamezniki sprejemajo bolj premišljene odločitve o svojih potrošniških navadah in finančnih ciljih. Namesto da bi podlegli pritisku takojšnje porabe, lahko z dolgoročno perspektivo, ki vključuje načrtovanje naložb, pripravijo pot za finančno varnost in prihodnjo rast.

Za prve korake v svet vlaganja vam zato predlagamo naš Varčevalni načrt s katerim lahko že pri majhnih rednih mesečnih vložkih na daljši rok prihranite veliko.