Pet 13 Maj 2022

Ohlajajoče razpoloženje potrošnikov

Potrošnja gospodinjstev je sestavina BDP z največjo utežjo. Ob izbruhu virusa covid-19 je zastala in povzročila njegov padec in posledično recesijo. V nadaljevanju, tekom post-kovidnega okrevanja, pa je njena rast odigrala ključno vlogo. A ne pozabimo, z izdatnimi spodbudami monetarnih in fiskalnih politik. Terapija je bila učinkovita. Ekonomije so se v rekordnem času izvile iz recesije.

Sedaj na površje prihajajo neželeni stranski učinki terapije. Med drugim se odražajo preko rekordno visoke globalne zadolženosti, v pospešenem naraščanju inflacije ter popačenju percepcije do tveganj, kar je v preteklem letu botrovalo nerazumnemu napihovanju nekaterih oblik premoženja. Rusko-ukrajinska kriza je okoliščine dodatno zapletla.

 

Kljub vsemu, se potrošniki na globalni ravni še niso vdali. Iz četrtletja v četrtletje se potrošnja krepi, prodaja blaga beleži rekordne vrednosti. Razlogov je več. Stopnje brezposelnosti se spogledujejo z najnižjimi v zgodovini, razpisana delovna mesta presegajo razpoložljivost ustrezne delovne sile, plače naraščajo, nabrani »kovidni« prihranki še niso pošli, posojilne obrestne mere ostajajo nizke, iz »kovidne« kome se je prebudil storitveni segment in omogočil ljudem ponovno dostopnost do sproščanja, rekreacije, duhovne rasti, itd. Indikatorjih PMI sporočajo, da se trend še ne ustavlja. Knjige naročil pri nabavnih menedžerjih so zapolnjene. Razen na Kitajskem, kjer se soočajo s pomanjkanjem naročil več sto milijonske populacije v karanteni. Ostaja pa odprto vprašanje, ali in kdaj se bo (ne) razpoloženje potrošnikov odrazilo tudi v knjigi naročil ameriških oziroma evropskih podjetij.

 

Pripravljenost za nakupe je v tesni korelaciji s pričakovanji oziroma negotovostjo. Zmes pandemije, inflacije, umikanja spodbud in vojne v Ukrajini nedvomno prispeva k ponovnemu naraščanju negotovosti. To nam pritrjujejo indikatorji, s katerimi se razpoloženje potrošnikov meri. Naklonjenost nakupom veni. Izraziteje v zadnjih nekaj mesecih. Nekateri indikatorji niso le pod dolgoročnim povprečjem, so na zgodovinskem dnu (od kar se spremljajo).

POTROŠNIŠKO RAZPOLOŽENJE

Najdemo lahko sicer tudi takšne, ki kažejo na visoko raven razpoloženja. Denimo v ZDA. Indikator »Conference Board Consumer Confidence Index« nam slika popolnoma drugačno sliko kot indikator »University of Michigan Indexs of Consumer Sentiment«. V zadnjem obdobju se je vrzel med njima izjemno razširila. Takšne razlike pa lahko pojasnimo z razliko v sestavi parametrov, ki jih zasledujeta. V prvem primeru je večji poudarek na trgu dela, medtem ko so pri slednjem pomembni cenovni pritiski.

 

Iz regionalne perspektive se razlogi šibkega razpoloženja potrošnikov nekoliko razlikujejo. Skupni imenovalec na globalni ravni predstavljajo naraščajoča geopolitična tveganja in posledice ruske »posebne operacije« v Ukrajini. Sicer pa na Kitajskem ljudi v obup spravlja vladni pristop ničelne tolerance do virusa covid-19, ki je trenutno zopet aktualen in dejaven. Na Japonskem slabo voljo potrošnikov povzročajo neuspeli poizkusi višanja plač. V ZDA in Evropi potrošnike skrbijo predvsem naraščajoče cene, ki povzročajo erozijo kupne moči.

 

Erozija kupne moči ni dobra popotnica za prihodnjo gospodarsko dinamiko. Morebitni dodatni šok bi za nekatere ekonomije lahko povzročil zdrs v recesijo. Morda bodo monetarni in fiskalni voditelji pred morebitnim globljim padcem ponovno uporabili kakšno nekonvencionalno spodbudo. In razprli zaščitno mrežo (spodbude). A tokrat bi se morali zadovoljiti z manjšo, saj je bila največja v zgodovini porabljena v času kovid krize.

Avtor: Roman Zidarn, specialist s področja analitike

OBJAVLJENO V: Svet kapitala, datum: 10. 5. 2022

Zapri

Želim izvedeti več

V primeru, da ste mlajši od 15 let, za oddajo povpraševanja potrebujete privolitev staršev ali skrbnika.

Privolim, da lahko družba Triglav Skladi d.o.o. moje osebne podatke (ime in priimek, naslov, telefon, e-pošta) in druge podatke, zbrane preko spletnega brskalnika, zbira in uporablja za neposredno trženje, profiliranje, spremljanje obnašanja ciljnega kupca in občasno prejemanje prilagojenih sporočil po e-pošti oziroma telefonu (tudi SMS). Privolitev lahko kadarkoli prekličem. Moje podatke lahko obdelujejo samo pooblaščeni zaposleni in pogodbeni obdelovalci družbe. S potrditvijo sem seznanjen, da so podrobnejše informacije o varstvu osebnih podatkov, vključno s pravicami posameznika, dostopne v rubriki Politika zasebnosti.

Obveščanje izvaja družba Triglav Skladi d.o.o. Z vašo privolitvijo vam bomo lahko pripravili ponudbe, ki bodo prilagojene prav vašim potrebam, zahtevam in interesom oz. vašemu profilu. Na podlagi prepoznanih interesov, navad, potreb, zahtev in želja se bomo lahko posebej posvetili temu, da vam v največji možni meri ponudimo zgolj tisto, kar resnično potrebujete. Redno vas bomo lahko obveščali o vam prilagojenih ponudbah, storitvah in novostih družb Skupine Triglav, s sedežem v Republiki Sloveniji, ki se ukvarjajo z zavarovalniško dejavnostjo in/ali finančnimi storitvami (sem sodijo Zavarovalnica Triglav, d.d., Triglav, Zdravstvena zavarovalnica, d.d., Skupna pokojninska družba, d.d., Triglav Skladi, družba za upravljanje, d.o.o. – za popoln, ažuriran seznam družb prosimo obiščite spletno stran Skupine Triglav, www.triglav.eu).

Pomembno:

Seznanitvene informacije o obdelavi vaših osebnih podatkov

Družba Triglav Skladi d.o.o. vaše osebne podatke, ki jih obdeluje na podlagi vaše privolitve in za namene, ki so opredeljeni zgoraj ter natančneje opisani tukaj hrani do preklica privolitve z vaše strani.

Posameznik lahko kadarkoli začasno ali trajno prekliče svojo privolitev za obdelavo osebnih podatkov za zgoraj opredeljene namene ali ugovarja obdelavi osebnih podatkov za neposredno trženje. Posameznik lahko zahteva dostop, dopolnitev, popravek, omejitev obdelave, prenos ali izbris osebnih podatkov ali vloži ugovor zoper obdelavo osebnih podatkov, ki se obdelujejo v zvezi z njim, s pisno zahtevo, poslano na naslov: Triglav Skladi, d.o.o., Slovenska cesta 54, 1000 Ljubljana, ali na dpo@triglavskladi.si. Preklic privolitve ne vpliva na zakonitost obdelave, ki se je na podlagi privolitve izvajala do njenega preklica.

Posameznik ima pravico vložiti pritožbo pri Informacijskem pooblaščencu Republike Slovenije, če meni, da se njegovi osebni podatki obdelujejo v nasprotju z veljavnimi predpisi, ki urejajo varstvo osebnih podatkov.

Pooblaščeno osebo za varstvo osebnih podatkov v družbi Triglav Skladi d.o.o. lahko kontaktirate preko elektronskega naslova: dpo@triglavskladi.si.

Za uspešno oddajo morate sprejeti privolitev. V kolikor ne želite, lahko še vedno stopite v stik z nami prek 080 10 19.

To prevent automated spam submissions leave this field empty.

Uporabnike spletnega mesta www.triglavskladi.si seznanjamo, da bomo vse podatke in informacije, pridobljene od uporabnikov, uporabljali izključno za potrebe komuniciranja z njimi v zvezi s trženjem Triglav vzajemnih skladov in ostalih tako obstoječih kot tudi novih produktov in storitev družbe Triglav Skladi. V zvezi z varstvom osebnih podatkov zagotavljamo, da bo družba za upravljanje kot upravljavec zbirke osebnih podatkov z njimi postopala v skladu z določbami Zakona o varstvu osebnih podatkov. S tem ko uporabnik posreduje podatke družbi Triglav Skladi s potrditvijo njihovega vnosa v izbrane kontaktne obrazce, dovoljuje, da družba navedene podatke obdeluje za zgoraj opredeljene namene v svojih zbirkah podatkov. Podatke lahko družba Triglav Skladi ali z njene strani pooblaščen pogodbeni obdelovalec podatkov obdeluje do pisnega preklica privolitve, ki ga uporabnik posreduje Družbi. Pisni preklic se lahko nanaša tudi le na posamezen namen oziroma storitev (npr. pošiljanje ponudb, anketiranje, ipd.). Uporabnik lahko družbi po elektronski pošti kadar koli sporoči, katerih vrst elektronskih sporočil oziroma vsebin na svoj e-poštni naslov ne želi več prejemati. Več na https://www.triglavskladi.si/pravno-obvestilo

Strokovni prispevki

Bodo pogonska goriva še naprej tako draga?

Preberi več